Ep 181 What’s the Point of the Midrash? Vayigash 2016

This week Silicon Valley veteran Elissa Shevinsky pops in to talk about missing persons. Check out a book Elissa edited: Lean Out: The Struggle for Gender Equality in Tech and Start-Up Culture.

Midrash Rabbah – Genesis XCIV:9

9. ALL THE SOULS BELONGING TO JACOB… WERE THREE-SCORE AND SIX. AND THE SONS OF JOSEPH… WERE TWO SOULS. ALL THE SOULS OF THE HOUSE OF JACOB THAT CAME INTO EGYPT WERE THREESCORE AND TEN (XLVI, 26 f.).

 

R. Levi said in the name of R. Samuel b. Nahman: Have you ever seen a man give his neighbour sixty-six glasses, then give him another three and count them seventy? But the extra one is Jochebed, who made up the number of Israel [to seventy] in Egypt.

 

R. Levi said in the name of R. Samuel b. Nahman: Jochebed was conceived in the land of Canaan and born in Egypt. Hence it is written, And the name of Amram’s daughter was Jochebed, the daughter of Levi, who was born to Levi in Egypt (Num. XXVI, 59)–she was born by the gates of Egypt.

 

R. Levi said further in the name of R. Samuel b. Nahman: The Holy One, blessed be He, was wont to count the members of this tribe even while they were yet in their mother’s womb, as it says, Of Jeduthun: the sons of Jeduthun: Gedaliah, and Zeri, and Jeshaiah, Hashabiah, and Matithiah, six (I Chron. XXV, 3): five are enumerated, yet the total number is given as six? But God counted Shimei too while he was yet in his mother’s womb. And should one object, The tenth to Shimei (ib. 17), answer him that he was the tenth in respect of the dukan. [The dais where the Levites sung in the daily Temple service. But actually he was the sixth in birth.] R. Levi said in the name of R. Samuel b. Nahman: As soon as Jacob cohabited God called them [his potential children] souls, as it says, Who hath… numbered the lying down of Israel (Num. XXIII, 10). R. Berekiah said: They were like resin which is collected almost before it has oozed out.[Similarly Jacob’s descendants were counted even before they emerged into the world.]

 

Some say that Jacob himself made up the number. R. Isaac said: It may be compared to the two royal legions, the Decumani and the Augustiani. When the emperor is counted with the former they are complete, and when he is counted with the latter they are complete.[But without the emperor they are incomplete. Similarly, here too the number has to be made up with Jacob.]

 

Some say that the Holy One, blessed be He, made up the number with them.

 

Others say that Hushim the son of Dan made up the number. In the Torah of R. Meir the reading was found, And the son of Dan: Hushim, [instead of M.T.], The sons of Dan: Hushim (Gen. XLVI, 23)…

 

Some say that Serah the daughter of Asher made up the number [of seventy]. [ And she is counted as two because of her extraordinarily long life.]

 

בראשית רבה (וילנא) פרשת ויגש פרשה צד סימן ט

[מו, כו – כז] כל הנפש הבאה וגו’, ובני יוסף אשר יולד לו וגו’, רבי לוי בשם רבי שמואל בר נחמן ראית מימיך אדם נותן לחבירו ששים וששה כוסות וחוזר ונותן לו אף שלשה והוא מונה אותם שבעים אלא זו יוכבד שהשלימה מנין של ישראל במצרים,

 

רבי לוי בשם רבי שמואל בר נחמן אמר יוכבד עבורה בארץ כנען, ולידתה בארץ מצרים, הה”ד (במדבר כו) ושם אשת עמרם יוכבד וגו’, על פיילי דמצרים נולדה,

 

ורבי לוי בשם רבי שמואל בר נחמן למוד הקדוש ברוך הוא להיות מונה את השבט הזה עד שהוא במעי אמו, הה”ד (ד”ה =דברי הימים= א כ”ה) לידותון בני ידותון גדליהו וצרי וישעיהו חשביהו ומתתיהו, חמשה בפרט ובכללן ששה, אלא אף שמעי מנאו הקדוש ברוך הוא עד שהוא במעי אמו, ואם יאמר לך אדם עשירי שמעי, אמור לו עשירי לדוכן, ור’ לוי בשם ר’ שמואל בר נחמן שימש אבינו יעקב מטתו והקב”ה קורא אותם נפשות, הה”ד (במדבר כג) ומספר את רובע ישראל, א”ר ברכיה כשרף הזה שאינו מספיק לצאת עד שמספיגין אותו,

 

ויש אומרים יעקב השלים עמהם את המנין, אמר רבי יצחק משל לשתי לגיונות של מלך דיוקמניאות וגאוסטיינא בשעה שהמלך נמנה עם אלו נמצאו שלמים, ובשעה שהמלך עוד נמנה עם אלו נמצאו שלמים,

 

וי”א הקדוש ברוך הוא השלים עמהם את המנין,

 

ויש אומרים חושים בן דן השלים עמהן את המנין, בתורתן /בתורתו/ של רבי מאיר מצאו כתוב ובן דן חושים…

 

וי”א סרח בת אשר השלימה עמהן את המנין

Posted in What's the Point of the Midrash.