Ep 179 What’s the Point of the Midrash? Vayeshev 2016

Rabbi Avraham Bronstein returns to talking about parental favoritism and how to talk to people with whom you don’t get along.

בראשית רבה פרשת וישב פרשה פד

ח [לז, ג – ד] וישראל אהב את יוסף, רבי יהודה ורבי נחמיה, ר’ יהודה אומר שהיה זיו איקונין שלו דומה לו, ר’ נחמיה אמר שכל הלכות שמסרו שם ועבר ליעקב מסרן לו, ועשה לו כתונת פסים, ר”ל בשם רבי אלעזר בן עזריה אמר צריך אדם שלא לשנות בן מבניו שע”י כתונת

Midrash Rabbah – Genesis 84:8

8. NOW ISRAEL LOVED JOSEPH MORE THAN ALL HIS CHILDREN, BECAUSE HE WAS THE SON OF HIS OLD AGE-ZEKUNIM (XXXVII, 3). R. Judah said: It means that his features (ziw ikunim) resembled his.

 

R. Nehemiah said: It means that all the laws which Shem and Eber1had handed down to Jacob, he transmitted to him [Joseph]2

 

AND HE MADE HIM A COAT OF MANY COLOURS (PASSIM). Resh Lakish said in the name of R. Eleazar b. ‘Azariah: A man must not make a distinction among his children, for on account of the coat of many colours which our ancestor Jacob made for Joseph,

 

 

ט ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו, א”ר אהבה בר זעירא מתוך גנותן של שבטים אתה יודע שבחן, להלן (שמואל ב יג) ולא דבר אבשלום עם אמנון למרע ועד טוב, די בליביה בליביה, ברם הכא ולא יכלו דברו לשלום די בליבהון בפומהון.

בראשית רבה (וילנא) פרשת וישב פרשה פד

 

 Midrash Rabbah – Genesis 84:9

9. AND WHEN HIS BRETHREN SAW THAT THEIR FATHER LOVED HIM MORE THAN ALL HIS BRETHREN, THEY HATED HlM, AND COULD NOT SPEAK PEACEABLY UNTO HIM (XXXVII, 4). R. Ahawa b. Ze’ira said: From the very disgrace of the tribal ancestors you learn their virtues. Elsewhere it says, And Absalom spoke unto Amnon neither good nor bad (II Sam. XIII, 22), keeping in his heart what he felt in his heart.l Whereas here, AND COULD NOT SPEAK PEACEABLY UNTO HIM- what was in their heart was on their tongues.

 

Posted in What's the Point of the Midrash.