Ep 174 What’s the Point of the Midrash? Vayeira 2016

This week I’m by Jonathan Greunhut to discuss Avraham’s arguments with God over justice and Sodom.

Gen Rabba 49:9
R. Levi said: Two men said the same thing, viz. Abraham and Job. Abraham: THAT BE FAR FROM THEE, TO DO AFTER THIS MANNER, TO SLAY THE RIGHTEOUS WITH THE WICKED. Job: It is all one-therefore I say: He destroyeth the innocent and the wicked (Job IX, 22). Yet Abraham was rewarded for it, while Job was punished for it! The reason is because Abraham said it in confirmation, while Job said it in cavil: It is all one! R. Hiyya b. Abba said: We have here a merging of answers. This Abraham said: THAT BE FAR FROM THEE, to which God replied: SO SHALL [THE WICKED] BE AS THE RIGHTEOUS! Thou desirest that judgment of the wicked should be suspended for the sake of the righteous; but are they righteous? Surely they are but counterfeit righteousl For R. Johanan said: Wherever zaddikim (righteous) occurs in connection with Sodom, it is spelled defectively. That corresponds with R. Johanan’s view, for R. Johanan said: And our elders (zekenenu) and all the inhabitants of our country spoke to us (Josh. IX, 11): it is spelled zekenenu, intimating that they were elders in wrongdoing, elders in wickedness…

 

R. Aha said: [Abraham pleaded:] ‘ Thou hast sworn not to bring a deluge upon the world. Wouldst Thou evade Thine oath! Not a deluge of water wilt Thou bring but a deluge of fire? Then Thou hast not acted according to Thine oath. R. Levi commented: SHALL NOT THE JUDGE OF ALL THE EARTH DO JUSTLY? If Thou desirest the world to endure, there can be no absolutely strict judgment, while if Thou desirest absolutely strict judgment, the world cannot endure, yet Thou wouldst hold the cord by both ends, desiring both the world and absolute judgment! Unless Thou foregoest a little, the world cannot endure. Said the Holy One, blessed be He, to Abraham: ’Thou hast loved righteousness (Ps. XLV, 8): thou hast loved to justify My creatures; and hated wickedness: thou hast refused to condemn them. Therefore God, thy God, hath anointed thee with the oil of gladness above thy fellows (ib.). From Noah to thee were ten generations, and out of all of them I remembered but thee alone.1

בראשית רבה פרשת וירא מט:ט

א”ר לוי שני בני אדם אמרו דבר אחד, אברהם ואיוב, אברהם חלילה לך מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע, איוב אמר (איוב ט) אחת היא על כן אמרתי תם ורשע הוא מכלה, אברהם נטל עליה שכר, איוב נענש עליה, אברהם אמר בישולה, איוב אמר פגה, אחת היא על כן אמרתי תם ורשע הוא מכלה, ר’ חייא בר אבא אמר עירבובי שאילות יש כאן, אברהם אמר חלילה לך מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע, והקב”ה אומר והיה כצדיק כרשע, יתלה לרשעים בשביל צדיקים, הלואי צדיקים דהא אינם אלא צדיקים ניבלי, דאמר רבי יוחנן כל צדיקים שנאמרו בסדום צדיקם כתיב, היא דעתיה דר’ יוחנן דא”ר יוחנן (יהושע ט) ויאמרו אלינו זקננו וכל יושבי ארצנו זקננו כתיב, זקני אשמה, היינו סבא דבהתא…

 

אמר ר’ אחא נשבעת שאין אתה מביא מבול לעולם מה את מערים על השבועה מבול של מים אין אתה מביא, מבול של אש את מביא אם כן לא יצאת ידי שבועה, אמר רבי לוי השופט כל הארץ לא יעשה משפט, אם עולם אתה מבקש אין דין, ואם דין אתה מבקש לית עולם, את תפיס חבלא בתרין ראשין, בעי עלמא ובעי דינא, אם לית את מוותר ציבחר, לית עלמא יכיל קאים, א”ל הקדוש ברוך הוא אברהם (תהלים מה) אהבת צדק ותשנא רשע, אהבת לצדק את בריותי ותשנא רשע, מאנת לחייבן, ע”כ משחך אלהים אלהיך שמן ששון מחבריך, מהו מחבריך מנח ועד אצלך י’ דורות ומכלם לא דברתי עם אחד מהם אלא עמך, ויאמר ה’ אל אברם לך לך.

 

Posted in What's the Point of the Midrash.